Monday, January 17, 2011

Santapan Nurani

Bulan yang tandus

(QS: Yaasin: 39). Dan Telah kami tetapkan bagi bulan manzilah-manzilah, sehingga (Setelah dia sampai ke manzilah yang terakhir) kembalilah dia sebagai bentuk tandan yang tua. (40). Tidaklah mungkin bagi matahari mendapatkan bulan dan malam pun tidak dapat mendahului siang. dan masing-masing beredar pada garis edarnya. 
  
Dalam bahasa arab, tandan yang tua artinya tidak lagi berwarna hijau, tidak lagi berair, tidak pula hidup adalah penyerupaan pada sifat permukaan bulan. Kemudian pada ayat 40 Al Qur’am menegaskan bahwa malam dan siang keduanya beredar. Satu sama lain tidak mendahului. Ini menunjukkan bahawa bumi itu bulat. Juga membuktikan bahwa malam dan siang keduanya dalam satu waktu di atas permukaan bumi. Seandainya bumi datar, maka hanya ada satu saja yang akan terjadi antara kedua hal tersebut. iaitu siang saja atau malam saja. Kemudian dinyatakan bahwa bulan tidak tersedot ke dalam matahari kerana bulan mempunyai garis edar revolusi ke bumi dan besama bumi berevolusi ke matahari.


Matahari mengeluarkan cahaya sedangkan bulan cuma memantulkan cahaya dari matahari.

(QS: Nuh: 16). Dan Allah menciptakan padanya bulan sebagai cahaya dan menjadikan matahari sebagai pelita?

Mengapa bila dulu manusia menganggap matahari dan bulan sama2 bercahaya kenapa AlQur’an membezakan bahawa bulan bercahaya (dari pantulan) dan matahari adalah pelita (sumber cahaya). Kerana Al Qur’an bukan ucapan manusia. Kerana al-Quran itu Kalamullah yang nyata.

No comments:

Post a Comment